Nieuwste type Zeknova band de JR 500 is binnenkort ook in Nederland verkrijgbaar.

De ultieme semi-slick.

 

Banden zijn een zeer belangrijk kenmerk van de voertuigafstelling. 

Het falen van banden wordt vaak verkeerd begrepen en uitgesloten als een probleem met de bandenspanning. Hoewel deze twee factoren een grote rol spelen en vaak de boosdoener zijn, zijn er nog veel andere oplossingen die moeten worden overwogen en geprobeerd om de bandenprestaties van uw auto te verbeteren.

Vervorming van loopvlak op een band veroorzaakt door rebound-demping.

 

Binnenrand slijtage

Als er scheuren optreden aan de binnenrand van de band, is er waarschijnlijk te veel uitspoor. Verander de uitspoor om slijtage te verminderen.

Buitenrand Slijtage

Als er scheuren optreden aan de buitenrand van de band, is er waarschijnlijk te veel toespoor. Verander de uitspoor. Het kan ook zijn dat u te veel positieve camber heeft, dus controleer de temperatuur van uw banden met een temperatuurmeter om te zien of er meer negatieve camber nodig is.

Voorbeeld van overmatig graining

GRAINING
Een van de meest voorkomende problemen met banden op het circuit is graining.
Graining ziet eruit als een rimpeleffect in het rubber, zoals vele zeer kleine scheurtjes in het oppervlak van het rubber. Het treedt op wanneer stroken rubber van elkaar beginnen te scheiden en van elkaar afscheuren en vervolgens weer aan elkaar versmelten als gevolg van de hitte van de band. Dit zorgt voor een zeer oneffen oppervlak en beschadigt de integriteit van de compound, waardoor de grip met name in bochten en tijdens het remmen afneemt. Graining wordt gevormd door oververhitting veroorzaakt door wrijving met het wegdek en is een hitte die begint op het contactvlak en inwerkt in de compound.

Een van de meest voorkomende oorzaken van graining is overstuur of onderstuur en waardoor het oppervlak wordt geschrobd en oververhit raakt en het rubber gaat scheuren. Als de korrelvorming aanhoudt nadat het onderstuur en overstuur zijn opgelost, moet u eerst naar het patroon van de korrel kijken om te zien of het verband houdt met de ophanging, de geometrie/afstelling of verband houdt met de druk.

De eerste controle is om te zien of het korrelpatroon consistent is rond de omtrek van de band. Rol de band rond en let op de nerfstrook. Als de strip begint en stopt, is dit een teken dat de dempers moeten worden afgesteld terwijl de band de hoek om springt en huppelt. Als de strook met korrels ook breder en dunner wordt naarmate de band rondrolt, is dit een teken dat uw dempers moeten worden afgesteld. De rebound-stijfheid van de demper is waarschijnlijk te zacht, waardoor de band kan stuiteren in plaats van in contact te blijven met het wegdek. Maar zoals vaak het geval is bij vering, kan het ook betekenen dat de rebound te stijf is.

Blauwe banden


Blauwe banden worden vaak gezien als dode banden. Dit is niet het geval. Banden zijn gevuld met oliën en chemicaliën om het mengsel zacht te houden en de hechting van de lagen en het warmtebeheer te helpen beheersen. Wanneer de band op het circuit een hittecyclus doorloopt, reageren de oliën en chemicaliën en banen zich een weg naar het oppervlak van de band. Als je weer het circuit op gaat, wordt deze eerste laag vrijwel onmiddellijk weggeschrobd en werkt de band weer goed. Na nog een hittecyclus keert het blauwe oppervlak terug naarmate er meer oliën naar de oppervlakte komen.

Elke keer dat u de band een volledige hittecyclus laat ondergaan, verliest u steeds meer oliën die de compound zacht en gripvast houden. Daarom zal de band na verloop van tijd beginnen uit te harden en uiteindelijk te hard worden en aanzienlijke grip verliezen.

Dan is het tijd om de banden te vervangen !!